4B:n opintoretki VENE 2017-messuille

4B:n opintoretki 15.2.2017

Snellmanin ala-asteen 4B oli opintoretkellä VENE 2017-messuilla Helsingin Messukeskuksessa.

Tulimme kouluun kymmeneksi ja lähdimme suoraan ratikkapysäkille ja matkaan kohti Helsingin Messukeskusta. Hyppäsimme kolmosen ratikkaan ja jäimme pois rautatieasemalla, josta jatkoimme matkaa junalla Pasilaan.

Pasilasta kävelimme messukeskukseen. Kun saavuimme messukeskukseen, meillä oli tunti aikaa kierrellä ryhmissä messuja ennen kuin opetus alkoi. Minä ja yksi kaverini kierreltiin messuja, joskus vähän eksyksissä, mutta löysimme aina takaisin. Sovimme Ville-open kanssa että näemme aulassa 12:40, syömme eväät ja valmistaudumme opintokierrokseen. Vapaa-aikana kiersimme katsomassa veneitä, ostamassa lakua tutustumassa näyttelyyn muutenkin.

Opiskelurasteja oli neljä:

Ensin menimme katsomaan kaloja ja tunnistimme Itämeren kalalajeja valtavasta akvaariosta: näimme kirjolohen, lohen, ahvenen, mateen, siian, taimenen ja monia muita ihka elävänä.

Seuraavaksi menimme temppuradalle, jossa aika meni nopeasti. Opimme pelastusrenkaan heittoa, solmuja ja meille kerrottiin sukelluksesta.

Sitten oli enää kaksi rastia jäljellä:

Purjelaivasäätiön rastilla opiskeltiin merimerkkejä ja niiden tarkoitusta. Se oli melko monimutkaista. Samalla rastilla vanha merikarhu kertoi meille Atlantin ylityksestään vuosia sitten, se oli jännä tarina. Olivat nähneet hainkin!

Viimeisellä rastilla opiskeltiin Itämeren suojelua John Nurmisen Säätiön rastilla. Puhuimme Itämeren likaisuudesta ja kuinka voimme suojella Itämerta.

Sitten olikin aika lähteä takaisin koululle. Menimme hakemaan takit ja kävelimme juna-asemalle. Pieni hassu juttu tapahtui matkalla mutta siitä selvittiin. Koulupäivä loppui siihen että koskimme kädellä koulun porttiin ja sitten saimme mennä koteihimme. Loppu.